Om professioneel met cloud diensten te werken is een goede en geschikte internetverbinding nodig. Een internetaansluiting uit de juiste telecom stal, eentje die in staat is om ook over te kunnen bellen of met video en geluid bezig te zijn. Het is mogelijk om advies te krijgen op dit aspect. We adviseren ook om advies te vragen over de web-infrastructuur achter de website of hoe Social Media kan worden ingezet. Wellicht ben je klaar voor de volgende stap, een webshop.
Soms staat er nog een applicatie-server die moet het liefst ook naar de cloud. Veiligheid van werken, bescherming van data en ondersteuning door specialisten.
Het voordeel van het werken met Cloud Diensten is dat medewerkers altijd en overal productief kunnen zijn. Voorwaarde is wel dat je als bedrijf kan vertrouwen op een set van Cloud Diensten die op elkaar zijn afgestemd. Oftewel de geleverde applicaties moeten onderling geïntegreerd zijn en data-entry dient niet nodeloos meerdere keren plaats te vinden.
Er zijn tal van Cloud Diensten die gemakkelijk integreren met lokaal aanwezige applicaties of met Cloud Diensten van derde partijen. Google Apps werkt bijvoorbeeld erg goed samen met Zoho CRM-systeem. Bij deze integratie worden email, agenda, contacten maar ook document management als één ecosysteem gebruikt. Dit gaat gepaard zonder dure XML maatwerkkoppelingen.
Veel Cloud Diensten hebben een goede 24×7 beschikbaarheid. Ze zijn vanaf iedere locatie en vanaf bijna ieder device online via de browser of Apps te benaderen. De offline modus bij veel van de Cloud Diensten maakt dat je zelfs door kan gaan ook als je tijdelijk uit de lucht bent.
Een bijkomend voordeel hiervan is dat je geen ingewikkelde product release of uitrol hebt zoals dat gaat met server gerelateerde oplossingen. Of het nu een mobiele telefoon is of tablet, Cloud Diensten zijn doorgaans ook via Apps op deze devices te gebruiken. Een ander voordeel is dat nu niet meer uitmaakt of je wilt werken met een Windows, iOS of Android. Dankzij de Cloud Diensten hoeven opdrachtgevers als medewerkers niet continu na te denken over het maken van back-ups en het uitvoeren van updates om hun device actueel te houden.
Met Cloud Diensten is het verdienmodel gebaseerd op abonnementen. Met andere woorden de kosten zijn gebaseerd op een bedrag per maand per medewerker of soms per bedrijf per maand. Verder betaalt u bij Cloud Diensten eenmalig een bedrag voor de inrichting. Dit is in veel gevallen een turn-key som voor de basis-inrichting. Na de eerste maanden kan vanwege het gebruik er nogmaals een verbetering van de ingerichte omgeving van de Cloud Diensten plaatsvinden. Dan neemt in veel gevallen het bedrag per maand niet toe maar wordt er opnieuw een eenmalig bedrag voor implementatie of aanpassing overeengekomen.
Anders dan bij server based computing is het grote voordeel bij Cloud Diensten dat je geen dure out of pocket kosten kwijt bent aan het neerplanten van een server, systeemvloeren, onderhoud van het apparaat en dure bijbehorende licenties, back-ups en beveiliging van een in-house infrastructuur.
Er is doorgaans ook minder inzet van IT personeel nodig. Van deze specialisten is schaarste, als je ze vanwege Cloud Diensten niet op je loonlijst hoeft te zetten is dat de eerste winst. Het mooie van Cloud Diensten is dat naast het eerder genoemde het onderhoud, de functionele support en upgraden van de software tot de verantwoordelijkheid behoort van van de aanbieder van de Cloud Diensten.
Omdat Cloud Diensten altijd beschikbaar zijn kunnen ze volledig concentreren op de implementatie van Cloud Diensten bij bedrijven. De uitdaging zit hem bij de overgang naar Cloud Diensten meer in het aanpassen, de manier van werken en onderlinge werkafspraken.
Als medewerkers beter snappen hoe applicaties werken en wat er van hen wordt verwacht na de implementatie van Cloud Diensten, dan wordt de drempel om over te stappen voor ondernemers lager. Na de overgang bieden Cloud Diensten bedrijven een uitstekend tool om vanaf elke locatie met internet de dagelijkse werkzaamheden mee te verrichten. Het is ook niet de software alleen die je helpt je werk eenvoudiger, effectiever en efficiënter te maken. Belangrijker is misschien wel hoe je deze tools inzet!
Met de implementatie methodiek en de juiste training voor het gebruik van Cloud Diensten en opleiding van uw personeel heeft u geen IT afdeling meer nodig maar slechts iemand met enige ICT kennis voor de centrale coördinatie. Bedrijven ontvangen praktische tips, handleidingen en ondersteuning bij en tijdens de overstap naar Cloud Diensten. Een persoonlijke Cloud Diensten implementatie specialist vertelt u alles over implementatieplanning, strategieën, hulpprogramma’s en meer.
Soms heersen er binnen organisatie bezwaren of denkt men dat overstappen naar Cloud Diensten niet kan. Vaak is men zich niet bewust dat men men allang bezig is met deze technologie. Denk aan het gebruik van Dropbox, OneDrive, iCloud, telebankieren en alles op het gebied van smartphones (het gebruik van Apps), met name bewustwording is een belangrijk onderdeel. Sommige applicaties laten zich niet gemakkelijk vervangen, maar wat vaak wel kan is ze isoleren om ze vervolgens naar een IaaS platform te migreren. Zo staan ze de overgang niet in de weg en kan een hybride oplossing voor deze organisaties toch werken.
Beveiliging is ook een belangrijk aspect bij de overstap naar Cloud Diensten. Als de beveiliging niet meer centraal en op de server geregeld wordt dien je op andere levels maatregelen te treffen.
Ook hier is het zaak dat men snapt hoe de techniek in elkaar zit zodat alternatieve maatregelen kunnen worden geaccepteerd. Mocht je interesse hebben, vraag dan informatie aan bij een adviseur omtrent cloud diensten!