Klantrelatiebeheer 

Klanten binden en contact onderhouden. Heel belangrijk voor bedrijven waarbij de klant centraal staat. Met custumer relationship management (CRM) krijgt iedere klant een eigen waardepropositie die aansluit op zijn of haar wensen. Met dit CRM-systeem probeert het bedrijf de klantervaring, -relatie en waardering van de klant te controleren.

Het CRM-systeem is een softwarepakket om klantgegevens in op te slaan en contact met klanten te behouden. Van deze systemen bestaan er velen. Zo zijn er de Custumer-touching applicaties, waarbij klanten direct contact hebben met de applicatie, denk aan zelf service. Iets anders is Customer-facing applicaties. De klant heeft contact met het bedrijf, door middel van bijvoorbeeld een callcenter of helpdesk. Costumer-centric intelligence applicaties analyseren resultaten die gebruikt kunnen worden  om CRM applicaties te verbeteren. Dit is voornamelijk data mining.

Tegenwoordig wordt ook online aan klantenbinding gedaan. Middels browsers consumentenrelaties managen wordt ook wel e-CRM genoemd. Verder is er ook S-CRM, wat staat voor Social CRM. Sociale media zijn ideaal voor bedrijven om marketing, Sales en service te bieden. Via sociale media kun je gemakkelijk zien wat het publiek wil. Daar is vervolgens weer op in te spelen met marketing en verkoop. Ook is het op dat gebied makkelijk contact te leggen met klanten.

Voorraadbeheer

Bedrijven in de logistiek hebben vaak een goed overzicht van voorraden nodig. Het beheer van eigen voorraden, maar ook die van de klant. Opslag, maar ook in- en uitgaande goederenstroom. Voor het voorraadbeheer wordt vaak een warehouse management system gebruikt, waarin staat of en waar een product in het magazijn is. Om te bepalen hoeveel van een bepaald product nog moet worden bijbesteld is weer een andere vorm van software nodig. Met programma’s kun je inspelen op de verwachte vraag van producten in de toekomst.

Het is belangrijk dat je weet wat voor voorraad je hebt, voordat je start met voorraadbeheer. Met een logische structuur krijg je een goed overzicht over je voorraad, voor personeel en directie. Daarna beslis je welke producten sowieso altijd op voorraad moeten zijn en welke producten dat niet per se hoeven. Vervolgens kun je met een voorraadbeheermethode zorgen dat je voorraadbeheer op orde blijft. Welke methodes er onder anderen zijn, vind je hier. Zorg dat je leveranciers betrouwbaar en snel zijn en hou je administratie op orde. Dat klinkt logisch maar is essentieel. Hou ook goed in de gaten of de voorraad klopt met hoeveel de administratie aangeeft dat er moet zijn.

Lange tijd wordt gebruik gemaakt van Electronic Data Interchange voor het elektronisch uitwisselen van data in de logistiek. Tegenwoordig wordt ook vaak gebruik gemaakt van Extensible Markup Language (XML). Dat werkt via internet. Nog nieuwer is de RFID-techniek. Hiermee is geen fysiek product nodig om te scannen om te weten waar het zich bevindt. De techniek werkt met radiogolven en kan nog preciezer aangeven wanneer een levering aankomt. Door kleine chips kunnen ook gestolen producten sneller worden getraceerd.