Ik woon in een appartement, hoe word ik aangesloten?

Bij een zogenaamde gestapelde woning zoals bij een appartement wordt er eerst contact gezocht met de eigenaar of VvE van het complex. In onderling overleg wordt daarna bepaald hoe de kabels worden aangelegd. Meestal gebeurt dit via de meterkast. De glasvezelkabel wordt dan via de onderliggende meterkasten van je onderburen doorgetrokken. Stel dat je onderburen geen aansluiting willen, dan is hun medewerking toch noodzakelijk om jou te kunnen aansluiten.

Welke werkzaamheden voert een schouwer uit?

Schouwen is het kijken naar de meest passende plaats om de glasvezelkabel in je huis naar binnen te brengen en te bepalen waar het glasvezelmodem komt. Over het algemeen is dit in de meterkast. As je huidige kabel en telefoonaansluiting ergens anders in de woning binnen komen, dan is het goed mogelijk dat op dit punt het glasvezelmodem wordt geplaatst. We kijken naar de beste oplossing en hier wordt een document van opgemaakt.

Waar komt de glasvezelkabel mijn huis binnen?

De monteur begint met het opgraven van de glasvezelkabel bij de gevel. Vanuit de kruipruimte of kelder wordt de glasvezelkabel naar binnen getrokken. Daarna wordt deze in een glasvezelmodem aangebracht. Nadat de apparatuur is gecontroleerd worden huis en tuin weer netjes achtergelaten. De doorvoer van buiten naar binnen word waterdicht afgewerkt.

Ik heb een glasvezelabonnement afgesloten, maar wanneer wordt mijn deze geactiveerd?

Het glasvezelnetwerk wordt aangesloten in stappen.  

  1. Het glasvezelnetwerk wordt aangelegd in de straat.
  2. Glasvezel wordt onder de grond naar je huis geboord en gelast aan de glasvezel in je straat.
  3. Als er een afspraak met je is gemaakt, komt de monteur langs die de glasvezel in jouw huis naar binnen aanlegt en de glasvezelmodem plaatst.
  4. Technisch is de aansluiting nu klaar. Als je een glasvezelabonnement hebt afgesloten, dan kan de serviceprovider de glasvezelaansluiting activeren.
  5.  Is het glasvezelmodem wel geplaatst, maar je verbinding nog niet geactiveerd, neem dan contact op met je serviceprovider.